V49 - Bråk = nytt avsnitt

Föregående avsnitt
Jag kommer att förbli sträng och ta datorerna om ni spelar spel eller liknade på lektionen.

Jag hade tänkt fortsätta från faktoriseringen till Eratosthenes såll men jag har en känsla av att ni är trötta på detta nu så vi spar det till åttan eller så. 

Som utlovat kommer det ett oförberett prov på området tal och räkning inom kort.

Administrativt pyssel
insamling och avprickning av läxböcker
rättning av läxböcker
närvarokontroll

Intro
Det komemr att bli en kort kurs om bråk. Den får pågå fram till jul.
Vi ser en powerpointöversikt om bråk för att fräscha upp minnet.
Därefter gör vi en kort diagnos för att se vad ni kan sen tidigare. Diagnosen bygger som vanligt på delmålen som gäller för kursen.

Sen läser vi en text om hur det funkar med alla dokument på wikiskola om matteålaneringen.
Titta på sidan som visar vad man ska jobba med.
Bråkplattor
Flipchart på H: om bråk (och decimaltal)

Övningsblad med grafiska bråk. *Pdf. Plastas gärna in.

Problem: pythagoras lärjungar. (minnesstickan)

Kursplan

Kursplanen ser ut så här.

Mål för denna vecka


Filmer som eventuellt kommer att visas

Räkna med matematiken - Tians makt, 13 minuter
Fyra minute matte, 4 min
History of One, 60 min


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0