V24 - mer om PPT
Det finns två övningar på denna sida.
Den första var den om berättarröst. Den började vi med förra veckan. Fortsätt med den.
Om du är klar med det ovan får du göra nästa uppgift. Den hater animeringar. Den finns på länken ovan.
Den första var den om berättarröst. Den började vi med förra veckan. Fortsätt med den.
Om du är klar med det ovan får du göra nästa uppgift. Den hater animeringar. Den finns på länken ovan.
V23 - mera Powerpoint
V22 - Källkritik på nätet
V21 - Virus
Vi ska göra en övning där ni jobbar i grupp. Ni får ett ämne som ni ska söka information om. Det handlar om virus. I slutet av lektionen ska ni ge en kort redovisning av vad ni kommit fram till. Redovisningen får ta tre minuter.
Mer infor finns här.
Mer infor finns här.
V20 - ergonomi
Först lär vi oss om ergonomi.
Sedan övar vi rätt fingersättning en stund.
Länk till tangentbordsträningen.
Sista länken på sidan innehåller ett kul test
Sedan testar vi skype.
V19 - förberedelse för datorkörkort
Först övar vi rätt fingersättning en stund. Länk till tangentbordsträningen: Följ länken här. Sista länken på sidan innehåller ett kul test
Sedan testar vi skype.
7:1 och 7:2
jag är mycket besviken på er respons på hemuppgiften. tre arbeten har jag fått in. Det var en obligatorisk uppgift. Om ni inte gör den är det som att ni skolkar. Jag måste då prata med era föräldrar. Ni får till måndag kväll på er. Denna måndag!
Sedan ska ni få i uppgift att läsa igenom alla övningar vi gjort och tala om vad ni tycker bör ingå i testet för datorkörkortet och vad som inte bör ingå. Ni läser var och en för sig i 20 minuter. Sedan diskuterar ni och skriver svar i grupp.
Ni kan till exempel skriv vilka fem saker som definitivt bör ingå och vilka saker som inte bör ingå. Motivera varför ni tycker så. Skriv inte bara korta listor.
Svaren skickar ni till mig.
Sedan testar vi skype.
7:1 och 7:2
jag är mycket besviken på er respons på hemuppgiften. tre arbeten har jag fått in. Det var en obligatorisk uppgift. Om ni inte gör den är det som att ni skolkar. Jag måste då prata med era föräldrar. Ni får till måndag kväll på er. Denna måndag!
Sedan ska ni få i uppgift att läsa igenom alla övningar vi gjort och tala om vad ni tycker bör ingå i testet för datorkörkortet och vad som inte bör ingå. Ni läser var och en för sig i 20 minuter. Sedan diskuterar ni och skriver svar i grupp.
Ni kan till exempel skriv vilka fem saker som definitivt bör ingå och vilka saker som inte bör ingå. Motivera varför ni tycker så. Skriv inte bara korta listor.
Svaren skickar ni till mig.
V18 - datorn i arbetslivet
Här är länken till uppgiften.
7:1 och 7:2 gör denna uppgift som hemuppgift eftersom skolan slutar tidigare på måndag.
7:1 och 7:2 gör denna uppgift som hemuppgift eftersom skolan slutar tidigare på måndag.
V17 - skriva i wikiskola
Nu ska vi redigera texter på wikiskola. Det är texter om hur saker funkar. Exempelvis så funkar dvdn.
Du kan läsa hur man gör här: Länk till info om hur man redigerar text.
Här är sidan med länkar till texterna ni ska redigera.
Vi ska också bestämma vem som ska redigera vad. Flera kan inte jobba med samma sida. jag visar en namnlista med et nummer framför varje namn. Ni redigerar den text som har ert nummer.
7:3 och 7:4
Det är viktigt att undervisningen anpassas efter elevgruppens förutsättningar. det är inte alls säkert att alla grupper behöver göra samma saker samtidigt. Det kan snarare vara utvecklande för alla parter med en smula differentiering.
Vi kommer att jobba med andra saker än det ovan angivna. till att börja med ska vi utröna hur långt vi kan komma med tangentbordsträningen. Följ länken här.
Sen vill jag veta om ni har Chefrens på era datorer men jag säger till när det är dags att undersöka detta.
Slutligen kanske vi testar programmen här.
Du kan läsa hur man gör här: Länk till info om hur man redigerar text.
Här är sidan med länkar till texterna ni ska redigera.
Vi ska också bestämma vem som ska redigera vad. Flera kan inte jobba med samma sida. jag visar en namnlista med et nummer framför varje namn. Ni redigerar den text som har ert nummer.
7:3 och 7:4
Det är viktigt att undervisningen anpassas efter elevgruppens förutsättningar. det är inte alls säkert att alla grupper behöver göra samma saker samtidigt. Det kan snarare vara utvecklande för alla parter med en smula differentiering.
Vi kommer att jobba med andra saker än det ovan angivna. till att börja med ska vi utröna hur långt vi kan komma med tangentbordsträningen. Följ länken här.
Sen vill jag veta om ni har Chefrens på era datorer men jag säger till när det är dags att undersöka detta.
Slutligen kanske vi testar programmen här.
V14 - Dawit
Här är länken
V13 - ändra i wikitexter
veckan är fortfarande sönderhackad på grund av temat men vi kommer att börja i smyg med att skriva wikitexter. Vi använder oss av texterna från 'Så funkar datorn'. Genom att redigera dem i wikin och låta eleverna i alla klasser vara med och förbättra så kommer vi att få till riktigt bra texter om detta. texterna kommer sedan att bli kursmaterial när vi pluggar för datorkörkorten. Så småningom kan man bli admin på sina dator. om man klara körkorten på grundnivå och avancerad nivå.
Ämnen för 7:3 och 7:4
Moa A | 1. Så funkar datorn |
Nicole C-E | 2. Så funkar grafikkortet |
Astrid F | 3. Så funkar mobiltelefonen |
Ludvig J | 4. Så funkar kameran |
Meliss K | 5. Så funkar mp3-spelaren |
Nellie L | 6. Så funkar modemet |
Sina M | 7. Så funkar routern |
Jolie N | 8. Så funkar servern |
Stefan R | 9. Cpu - hur tänker datorn? |
Lydia R-C | 11. Lagring av data på hårddisk |
Camilla S | 12. Lagring av data RAM-minne eller ROM-minne |
Victoria S | 13. Lagring av data på CD eller DVD |
Nina S | 14. Lagring av data på Flashminne |
Alan S | 15. Det trådlösa nätverket Bluetooth |
Wiame T | 16. Trådlös kommunikation med IR |
Mathilda T | 17. Optisk fiberkommunikation |
Hanna Bergman | 2. Så funkar grafikkortet |
Alva Egerbladh | 4. Så funkar kameran |
Carl Granemar | 5. Så funkar mp3-spelaren |
Victor Grusell | 6. Så funkar modemet |
Ludvig Hartmanis | 7. Så funkar routern |
Felix Hjortlinder | 8. Så funkar servern |
Moa Jillefors | 9. Cpu - hur tänker datorn? |
Hanna Kjell | 11. Lagring av data på hårddisk |
Markus Larsson | 12. Lagring av data RAM-minne eller ROM-minne |
Rasmus Lindholm | 13. Lagring av data på CD eller DVD |
Mathias Markus | 14. Lagring av data på Flashminne |
Felicia Ohlin | 15. Det trådlösa nätverket Bluetooth |
Albin Seger | 16. Trådlös kommunikation med IR |
Oscar Viitanen | 17. Optisk fiberkommunikation |
v10 - så funkar datorn
Först en kort sammanfattning om spelprogrammeringen.
Den här veckan och nästa ska vi skriva en text i Word. texten ska förklara något om hur datorer mm fungerar. Läs mer på länken här.
Linus Bergström | Så funkar datorn |
Anna Björk | 2. Så funkar grafikkortet |
Caceres Mikaela | 3. Så funkar mobiltelefonen |
Nathalie Carlsson | 4. Så funkar kameran |
Rebecca Håkansson | 5. Så funkar mp3-spelaren |
Caroline Larsson | 6. Så funkar modemet |
Josefine Larsson | 7. Så funkar routern |
Fanny Linn | 8. Så funkar servern |
Erika Lundblad | 9. Cpu - hur tänker datorn? |
Isa Lundin | 10. Vem tänker bäst - människan eller datorn? |
Caroline Nygren | 11. Lagring av data på hårddisk |
Teemu Paananen | 12. Lagring av data RAM-minne eller ROM-minne |
Elin Rahman | 13. Lagring av data på CD eller DVD |
Sabina Schwartz Hörbe | 14. Lagring av data på Flashminne |
Kevin Torssell | 15. Det trådlösa nätverket Bluetooth |
Alexander Zingmark | 16. Trådlös kommunikation med IR |
Mimmi Andersson | 17. Optisk fiberkommunikation |
Nickita Andersson | 1. Så funkar datorn |
Frida Granström | 2. Så funkar grafikkortet |
Sara Gunnars | 3. Så funkar mobiltelefonen |
Emil Holm | 4. Så funkar kameran |
Ludwig Johansson-Hall | 5. Så funkar mp3-spelaren |
Anton Lund | 6. Så funkar modemet |
Petter Riedel | 7. Så funkar routern |
Alexander Ström | 8. Så funkar servern |
Simon Sundström | 9. Cpu - hur tänker datorn? |
Simon Weidersjö | 11. Lagring av data på hårddisk |
Adam Welin-Berger | 12. Lagring av data RAM-minne eller ROM-minne |
David Zigiotti Olme | 13. Lagring av data på CD eller DVD |
Fanny Åberg | 14. Lagring av data på Flashminne |
v8 - göra spel
V7 - diverse
Denna vecka kommer vi att se början av filmen Ramp om datorspelande men först en liten undersökning om vad ni vill göra i framtiden.
Vill ni lära er mer om
1 msn
2 att göra hemsidor typ synthasite
2 konto på youtube
2 att blogga
4 öresauktioner
1 hur datorn funkar inuti
5 designa bloggar
8 Göra spel
1 mer om photoshop.com
Fundera en stund sen tar jag upp förslag.
V6 - att spara i mappar och en film
Det börjar dra ihop sig till utvecklingssamtal (V14) och vi måste verkligen börja spara arbeten i den digitala portfolion. Därför ska vi repetera vad H:, I: och Y: är.
Sen ska vi se en film som handlar om datorspelande.
Sen ska vi se en film som handlar om datorspelande.