V24 - mer om PPT

Det finns två övningar på denna sida.

Den första var den om berättarröst. Den började vi med förra  veckan. Fortsätt med den.

Om du är klar med det ovan får du göra nästa uppgift. Den hater animeringar. Den finns på länken ovan.

V23 - mera Powerpoint


Här är den mysiga länken.

V22 - Källkritik på nätet



Här finns exemplen


Sedan kan ni surfa runt själva på Kolla källan.

..

V21 - Virus

Vi ska göra en övning där ni jobbar i grupp. Ni får ett ämne som ni ska söka information om. Det handlar om virus. I slutet av lektionen ska ni ge en kort redovisning av vad ni kommit fram till. Redovisningen får ta tre minuter.

Mer infor finns här.

V20 - ergonomi

Först lär vi oss om ergonomi.


Sedan övar vi rätt fingersättning en stund.

Länk till tangentbordsträningen.

Sista länken på sidan innehåller ett kul test


Sedan testar vi skype.


V19 - förberedelse för datorkörkort

Först övar vi rätt fingersättning en stund. Länk till tangentbordsträningen: Följ länken här. Sista länken på sidan innehåller ett kul test

Sedan testar vi skype.

7:1 och 7:2
jag är mycket besviken på er respons på hemuppgiften. tre arbeten har jag fått in. Det var en obligatorisk uppgift. Om ni inte gör den är det som att ni skolkar. Jag måste då prata med era föräldrar. Ni får till måndag kväll på er. Denna måndag!

Sedan ska ni få i uppgift att läsa igenom alla övningar vi gjort och tala om vad ni tycker bör ingå i testet för datorkörkortet och vad som inte bör ingå. Ni läser var och en för sig i 20 minuter. Sedan diskuterar ni och skriver svar i grupp.

Ni kan till exempel skriv vilka fem saker som definitivt bör ingå och vilka saker som inte bör ingå. Motivera varför ni tycker så. Skriv inte bara korta listor.

Svaren skickar ni till mig.

V18 - datorn i arbetslivet

Här är länken till uppgiften.

7:1 och 7:2 gör denna uppgift som hemuppgift eftersom skolan slutar tidigare på måndag.

V17 - skriva i wikiskola

Nu ska vi redigera texter på wikiskola. Det är texter om hur saker funkar. Exempelvis så funkar dvdn.

Du kan läsa hur man gör här: Länk till info om hur man redigerar text.

Här är sidan med länkar till texterna ni ska redigera.

Vi ska också bestämma vem som ska redigera vad. Flera kan inte jobba med samma sida. jag visar en namnlista med et nummer framför varje namn. Ni redigerar den text som har ert nummer.

7:3 och 7:4
Det är viktigt att undervisningen anpassas efter elevgruppens förutsättningar. det är inte alls säkert att alla grupper behöver göra samma saker samtidigt. Det kan snarare vara utvecklande för alla parter med en smula differentiering.

Vi kommer att jobba med andra saker än det ovan angivna. till att börja med ska vi utröna hur långt vi kan komma med tangentbordsträningen. Följ länken här.

Sen vill jag veta om ni har Chefrens på era datorer men jag säger till när det är dags att undersöka detta.

Slutligen kanske vi testar programmen här.

V14 - Dawit

Här är länken

V13 - ändra i wikitexter

veckan är fortfarande sönderhackad på grund av temat men vi kommer att börja i smyg med att skriva wikitexter. Vi använder oss av texterna från 'Så funkar datorn'. Genom att redigera dem i wikin och låta eleverna i alla klasser vara med och förbättra så kommer vi att få till riktigt bra texter om detta. texterna kommer sedan att bli kursmaterial när vi pluggar för datorkörkorten. Så småningom kan man bli admin på sina dator. om man klara körkorten på grundnivå och avancerad nivå.

Ämnen för 7:3 och 7:4

Moa A1. Så funkar datorn
Nicole C-E2. Så funkar grafikkortet
Astrid F3. Så funkar mobiltelefonen
Ludvig J4. Så funkar kameran
Meliss K5. Så funkar mp3-spelaren
Nellie L6. Så funkar modemet
Sina M7. Så funkar routern
Jolie N8. Så funkar servern
Stefan R9. Cpu - hur tänker datorn?
Lydia R-C11. Lagring av data på hårddisk
Camilla S12. Lagring av data RAM-minne eller ROM-minne
Victoria S13. Lagring av data på CD eller DVD
Nina S14. Lagring av data på Flashminne
Alan S15. Det trådlösa nätverket Bluetooth
Wiame T16. Trådlös kommunikation med IR
Mathilda T17. Optisk fiberkommunikation
  
Hanna Bergman2. Så funkar grafikkortet
Alva Egerbladh4. Så funkar kameran
Carl Granemar5. Så funkar mp3-spelaren
Victor Grusell6. Så funkar modemet
Ludvig Hartmanis7. Så funkar routern
Felix Hjortlinder8. Så funkar servern
Moa Jillefors9. Cpu - hur tänker datorn?
Hanna Kjell11. Lagring av data på hårddisk
Markus Larsson12. Lagring av data RAM-minne eller ROM-minne
Rasmus Lindholm13. Lagring av data på CD eller DVD
Mathias Markus14. Lagring av data på Flashminne
Felicia Ohlin15. Det trådlösa nätverket Bluetooth
Albin Seger16. Trådlös kommunikation med IR
Oscar Viitanen17. Optisk fiberkommunikation


v10 - så funkar datorn

Först en kort sammanfattning om spelprogrammeringen.

Den här veckan och nästa ska vi skriva en text i Word. texten ska förklara något om hur datorer mm fungerar. Läs mer på länken här.

Ämnen:
Linus BergströmSå funkar datorn
Anna Björk2. Så funkar grafikkortet
Caceres Mikaela3. Så funkar mobiltelefonen
Nathalie Carlsson4. Så funkar kameran
Rebecca Håkansson5. Så funkar mp3-spelaren
Caroline Larsson6. Så funkar modemet
Josefine Larsson7. Så funkar routern
Fanny Linn8. Så funkar servern
Erika Lundblad9. Cpu - hur tänker datorn?
Isa Lundin10. Vem tänker bäst - människan eller datorn?
Caroline Nygren11. Lagring av data på hårddisk
Teemu Paananen12. Lagring av data RAM-minne eller ROM-minne
Elin Rahman13. Lagring av data på CD eller DVD
Sabina Schwartz Hörbe14. Lagring av data på Flashminne
Kevin Torssell15. Det trådlösa nätverket Bluetooth
Alexander Zingmark16. Trådlös kommunikation med IR
  
Mimmi Andersson17. Optisk fiberkommunikation
Nickita Andersson1. Så funkar datorn
Frida Granström2. Så funkar grafikkortet
Sara Gunnars3. Så funkar mobiltelefonen
Emil Holm4. Så funkar kameran
Ludwig Johansson-Hall5. Så funkar mp3-spelaren
Anton Lund6. Så funkar modemet
Petter Riedel7. Så funkar routern
Alexander Ström8. Så funkar servern
Simon Sundström9. Cpu - hur tänker datorn?
Simon Weidersjö11. Lagring av data på hårddisk
Adam Welin-Berger12. Lagring av data RAM-minne eller ROM-minne
David Zigiotti Olme13. Lagring av data på CD eller DVD
Fanny Åberg14. Lagring av data på Flashminne

v8 - göra spel

Just nu lutar det åt att vi ska göra spel.

** spel för nätet **

Klicka länken ovan.

V7 - diverse

Denna vecka kommer vi att se början av filmen Ramp om datorspelande men först en liten undersökning om vad ni vill göra i framtiden.

Vill ni lära er mer om
1 msn 
2 att göra hemsidor typ synthasite
2 konto på youtube
2 att blogga
4 öresauktioner
1 hur datorn funkar inuti
5 designa bloggar
8 Göra spel
1 mer om photoshop.com

Fundera en stund sen tar jag upp förslag.


V6 - att spara i mappar och en film

Det börjar dra ihop sig till utvecklingssamtal (V14) och vi måste verkligen börja spara arbeten i den digitala portfolion. Därför ska vi repetera vad H:, I: och Y: är.

Sen ska vi se en film som handlar om datorspelande.

RSS 2.0